Dat een goedgemanierde ondernemer het doorgaans beter doet dan zijn ongemanierde soortgenoot, zal niemand verbazen. Wat wel een verrassing kan zijn, is dat dit ook geldt voor zijn activiteiten als e-mailmarketeer. Wij durven zelfs te beweren dat er in de wereld van e-mailmarketing een strengere etiquette bestaat dan in het dagelijks leven! Je hebt nu eenmaal te maken met een “online achterstand”. En die kan gecompenseerd worden door extra correct gedrag. In je marketinge-mail kun je immers geen gebruik maken van ondersteunende lichaamstaal en veelzeggende blikken. Ook het voordeel van kunnen inspelen op de signalen die je klant afgeeft, heb je niet. Met goede manieren zorg je ervoor dat je niet alleen deze achterstand wegwerkt, maar zelfs eindigt op een voorsprong! Wij delen daarom maar al te graag onze kennis over de ongeschreven regels van e-mailmarketing. Hieronder leggen wij kort de 8 regels van de goedgemanierde e-mailmarketeer uit.

  1. Klant niet plagen: altijd toestemming vragen!

Als ondernemer ontvang je geregeld business cards en e-mails met contactinformatie. We weten dat het verleidelijk is om die informatie linea recta op te nemen in je e-mailmarketing contactenlijst. Maar houd je in! Om marketing e-mails te mogen versturen, heb je altijd de toestemming van je klant nodig.

  1. Vrijheid, blijheid: maak afmelden gemakkelijk!

Ten eerste is het in veel landen verplicht om in elke marketing e-mail de afmeldmogelijkheid te vermelden. Wij raden je aan om verder te gaan dan dit minimum: maak het niet alleen mogelijk, maak het zelfs gemakkelijk! Je hoeft je geen zorgen te maken. Als je waardevolle content stuurt, zullen je klanten van die mogelijkheid geen gebruik maken.

  1. Klein foutje, grote schade: laat geen steekjes vallen!

Ooit geweten dat je bedrijfsreputatie hangt aan het zijden draadje van spelling en grammatica? Je klanten verwachten een marketing e-mail met daarin een prettig leesbare tekst zonder fouten. Maak gebruik van deze kennis, door hier extra op in te zetten. Doe daarom de standaard spellingscontrole, meerdere “proof readings”. Jouw spellingscontrole zal het woord “geld” niet afkeuren, maar met de zin “dat geld tot vanavond” word je in één klap een stuk minder geloofwaardig.

  1. Check, check, dubbel check: blijf je links controleren!

Het hele idee van je e-mailmarketing campagne is dat je klanten met één muisklik naar je product of dienst kunnen gaan. Als je link dan niet werkt, heeft je missie eigenlijk gefaald. Om nog maar te zwijgen over de irritatie die je opwekt bij je klant. Blijven checken dus, die links.

  1. Tijd is geld: vraag je klant er niet teveel van!

In e-mailmarketingland zijn “teasers” inmiddels de norm: een e-mail met daarin een voorproefje op de hele nieuwsbrief. Met key words en duidelijks links en pijlen verleid je je klant gemakkelijk tot doorklikken.

  1. Eerste indrukken tellen: gebruik een passende onderwerpregel!

De onderwerpregel moet de inhoud van de marketing e-mail duidelijk weerspielen! Houd het eerlijk en netjes door aanbiedingen niet mooier te laten klinken dan ze zijn. Maak nuttig gebruik van de tips & tricks voor onderwerpregels.

  1. Wijsheid komt met de jaren: vermijd kinderachtigheid!

Met meerdere hoofdletters of uitroeptekens achter elkaar, zul je richting de klant maar één ding benadrukken. Dat je hem niet serieus neemt. En omdat mensen graag als volwassen willen worden gezien, dien je dit te vermijden!

  1. Je moet het tonen om het te kunnen verdienen: R-E-S-P-E-C-T!

Uiteindelijk zijn je online manieren niet anders dan je offline manieren: met common sense kom je een heel eind. Wees respectvol en beleefd. Hoffelijk zelfs. Want wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!