Welke zaken zijn de moeite waard en welke niet? In het echte leven maak je die keuze in een fractie van een seconde. Jouw klanten en prospects zijn niet anders! In een oogopslag nemen ze de beslissing: wel of niet jouw e-mail openen. En terwijl je in het echte leven nog indruk maakt met een mooie productverpakking of een gelikt praatje, in de e-mail inbox van je klant ben je niet meer dan één streepje tekst. Als je dus ergens fouten wilt vermijden, dan is het wel in de onderwerpregel van je e-mail. Want een slechte eerste indruk betekent dat je bericht niet wordt geopend. Wij helpen jou graag bij het maken van een verpletterende eerste indruk. Hieronder vind je de beste tips en tricks die ervoor zorgen dat de ontvangers van je e-mail onder de indruk raken en niet zullen ophouden met klikken.

  1. “Kort maar krachtig: een to-the-point onderwerpregel”

Voor de onderwerpregels van marketing e-mails geldt dat minder echt meer is. Niet alleen omdat je hiermee je klant – die ongetwijfeld al meer dan genoeg te lezen heeft – ontziet. Maar vooral omdat de meeste e-mailprogramma’s niet meer dan 50 tekens in de onderwerpregel weergeven. We zeggen niet dat langere onderwerpregels uitgesloten zijn, maar zorg er wel voor dat je boodschap al in de eerste 50 tekens duidelijk wordt! Om aan ruimte te winnen en herhaling te vermijden, zet je je bedrijfsnaam niet in het onderwerp, die staat immers al in de afzender-kolom.

  1. “Er vaart achter zetten: een onderwerpregel die oproept tot actie”
    Een handig trucje om de inhoud van je marketing e-mail te vertalen naar de onderwerpregel, is door de klant in de onderwerpregel aan te zetten tot actie. Dit kun je doen door je klant een beperkte timeframe te geven in de onderwerpregel. Door gebruik te maken van woorden zoals “laatste dag!” of “nog 3 uur te gaan!” trigger je de nieuwsgierigheid van je klant en nodig je hem uit om niet alleen de e-mail te openen, maar ook alvast rekening te houden met het feit dat er een snelle actie van hem wordt verwacht.
  2. “Op de man af en origineel: een persoonlijke, one of a kind benadering”

Probeer te voorkomen dat jouw marketing e-mail op de virtuele “gratis”-hoop belandt. Veel onderwerpregels beginnen met “gratis”. “Gratis verzending”. “Tweede gratis”. “Gratis goodie bag”. Je zult hier niets anders mee triggeren dan de spam-filter van je klant, vermijden dus!  Probeer aanbiedingen origineel te formuleren, zodat je het woord “gratis” niet hoeft te gebruiken. Om je te onderscheiden in de onderwerpregel, kun je gebruik maken van de persoonlijke informatie die je van je klant hebt. Noem bijvoorbeeld zijn voornaam, stad of vorige aankoop in de onderwerpregel, hiermee trek je gegarandeerd zijn aandacht. Doe dit echter niet te vaak! Anders loop je het risico om te worden gezien als “Big Brother” en gaan je klanten zich afvragen waar je hun informatie verder nog voor gebruikt. Dus zoals geldt voor al onze e-mailmarketing tips:  verandering van spijs doet eten. Blijf variëren en analyseren. Beoordeel waar je klanten behoefte aan hebben en experimenteer met nieuwe mogelijkheden. Never a dull moment!

Het beste resultaat boek je natuurlijk door zoveel mogelijk e-mailmarketing tips tegelijkertijd toe te passen en rekening te houden met alle relevante omstandigheden. Naast een professionele onderwerpregel is het van groot belang om slim gebruik te maken van je contactenlijst en te experimenteren met timing.