Je bent inmiddels een eindje op weg met je e-mailmarketing-campagne en hebt al enkele tips & tricks toegepast in je marketing e-mails. Het lijkt de goede kant op te gaan en je hebt al positieve reacties mogen ontvangen van vrienden en kennissen, die proof-readings voor je hebben gedaan. Alleen wil je nu graag meer. Meer kennis over het schrijven van een inhoudelijk goede marketing e-mail, maar vooral ook meer mensen bereiken! Tot nu toe lijkt je contactenlijst te bestaan uit alleen maar oude bekenden. Nieuwe subscribers lijk je niet echt te hebben. Geen paniek! Ook hierbij kunnen wij je helpen. Lees hieronder dé 3 methoden om je e-mailmarketing contacten uit te breiden.

1. De vrijgevige e-mailmarketeer
Zoals we al eerder bespraken, mag er geen sprake zijn van dwang in e-mailmarketing. De goedgemanierde e-mailmarketeer verstuurt pas berichten zodra hij toestemming heeft gekregen. Ook maakt hij afmelden gemakkelijk. Zolang je waardevolle content stuurt, zullen je klanten zich zeker niet afmelden, maar juist uitkijken naar het volgende bericht!

De gouden regel om nieuwe inschrijvingen voor je nieuwsbrief te krijgen, is eerlijk en duidelijk vermelden wat de inschrijver ervoor terugkrijgt. In ruil voor zijn e-mailadres, beloof je hem kortingen, aanbiedingen, tips, upgrades of andere originele voordeeltjes. Het belangrijkste daarbij, is dat je je belofte nakomt. Een inschrijver die zich bedrogen voelt, weet de afmeldknop dan weer wel heel goed te vinden. Om de inschrijver het laatste duwtje in de goede richting te geven, kun je een voorbeeld van een nieuwsbrief beschikbaar stellen.

Aangezien zo ongeveer alles tegenwoordig te koop is, willen we ook een klein stukje wijden aan wat je vooral niet moet doen om je contactenlijst uit te breiden. En dat is, een contactenlijst kopen, huren of copy-pasten van anderen! Hiermee doe je niets anders dan mensen irriteren en je reputatie te grabbel gooien. Het zelf opbouwen van een contactenlijst kost moeite en tijd, maar ook hier geldt: geduld loont!

2. In your face, online meets offline: overal (inschrijf)mogelijkheden
Zichtbaarheid is van het grootste belang voor je e-mail marketingcampagne. Je wilt een balans vinden tussen (mogelijke) inschrijvers vaak confronteren met de inschrijfmogelijkheid, zonder hen te irriteren. Hoe vaak en waar jouw inschrijfmogelijkheid moet voorkomen, is helemaal afhankelijk van jouw branche, jouw website en jouw klantcontact.

In bijna alle gevallen geldt dat ondernemers met een winkel of kantoor, er goed aan doen om de inschrijfmogelijkheid daar ook kenbaar te maken. Met bijvoorbeeld een inschrijflijst naast de kassa, of een welkomstbericht via internet of bluetooth wanneer de bezoeker je pand betreedt.

3. In 80 seconden de wereld rond: makkelijk te delen berichten
Delegeren zit ondernemers in het bloed. Maar had je er al aan gedacht om je e-mailmarketing gedeeltelijk te delegeren? En dan niet richting je medewerkers, maar richting je bestaande netwerk? We hebben het natuurlijk over de moderne mogelijkheid om je berichten viral te laten gaan. Om te zorgen dat je netwerk jouw berichten gaat liken en sharen, is het niet voldoende om alleen interessante inhoud te sturen.

Zorg er in ieder geval voor dat de gebruikelijke social media icoontjes duidelijk in ieder bericht staan. Zorg er daarnaast voor dat je elk bericht afsluit met een variatie van de zin “Als jij dit interessant vond, dan vinden je vrienden dat wellicht ook. Klik hier om dit bericht met hen te delen”.

Hopelijk heb je inmiddels zin gekregen om aan de slag te gaan met het uitbreiden van je contactenlijst. En onthoud: alle begin is moeilijk, maar voor je het weet kun je de aandacht niet meer bijbenen. Succes!