Waarom ze niet kloppen – en waarom het eigenlijk zelfs voordelen zijn!

Noem het de Hollandse nuchterheid of misschien een stukje voorzichtigheid, maar we zien veel ondernemers die nog braaf elk mailtje zelf typen. En dat terwijl het vele malen simpeler en efficiënter kan. Hoog tijd dus, om het taboe te doorbreken. Hieronder vind je daarom de drie meest gehoorde vooroordelen over marketing automation, de ontkrachting ervan én de reden waarom het eigenlijk juist voordelen zijn!

Vooroordeel 1: het is te complex!
We begrijpen volledig dat iedereen die zich er voor het eerst in verdiept, verward kan raken door termen zoals work flows en click through rates. Maar in de basis is het automatiseren van je e-mailmarketing campagne heel simpel. Het is eigenlijk net alsof je een personal assistant hebt die op een vooraf bepaald moment jouw marketing e-mail verstuurt. Waar het op neerkomt, is dat de e-mail wordt verstuurd op basis van een trigger zoals een bepaald tijdstip of een bericht van je contactpersoon. Je kunt de ketting van opeenvolgende triggers net zo lang of kort maken als jij handig vindt!

Om het jou nóg gemakkelijker te maken, biedt MassInfra je de mogelijkheid om je marketing te automatiseren. Onze geavanceerde software maakt het mogelijk om je marketing campagne volledig te stroomlijnen zonder steeds onderdeeltjes te hoeven aanpassen.

Vooroordeel 2: het is onpersoonlijk!
Vooral voor middelgrote en kleine ondernemers kan het even wennen zijn om de band die ze zo vakkundig met hun klanten hebben opgebouwd “over te dragen aan een systeem”. Ze zijn bang dat de relatie eronder zal lijden en vrezen niet meer te kunnen inspelen op de persoonlijke behoeften van de klant.

Laat dit nu precies het tegenovergestelde zijn van de werkelijkheid! Marketing automation is namelijk als enige in staat om op basis van het klantgedrag dat je hebt getraceerd, marketing e-mails te sturen die precies aansluiten op de behoeften van jouw klant. Dynamische content gebaseerd op het eerdere gedrag van jouw klant zorgt ervoor dat elke klant de juiste benadering krijgt. Persoonlijke aandacht pur sang!

Vooroordeel 3: het staat geen creativiteit toe!
De automatische piloot staat nou niet bepaald bekend om zijn creativiteit. Maar is dat terecht? In e-mailmarketingland luidt het antwoord een volmondig ‘nee’. Juist omdat er zoveel voor ruimte is voor dynamiek en personaliseren, kun je met deze manier van marketing vele kanten op. Aan de ene kant helpt het je om trouwe, frequente klanten iets te geven om naar uit te kijken, zoals de belofte van een serie wekelijkse updates. Aan de andere kant kun je verloren klanten terugwinnen door hen speciale blogs, video’s of tutorials aan te bieden.

Al met al stelt marketing automation je in staat om je klanten te geven waar ze behoefte aan hebben, op het moment dat ze er behoefte aan hebben – niet op het moment dat jij er toevallig aan denkt om het te sturen. Natuurlijk hoef je niet meteen volledig over te stappen. Maar onze ervaring is dat wanneer de drempel eenmaal genomen is, ondernemers zich zó bevrijd voelen, dat ze niet meer anders willen. Ben jij er ook klaar voor om je vooroordelen het tegendeel te bewijzen?