Stappenplan opzet e-mailcampagne

In deze korte Snelstart Handleiding beschrijven wij een stappenplan hoe je snel aan de slag kunt met je account in MassInfra. Als je vragen hebt of meer informatie wilt over bepaalde functionaliteiten, neem dan gerust contact op met een van onze medewerkers.

Lijsten maken

Voordat je een campagne kunt maken, moet je eerst een lijst maken waarop je jouw contacten kunt toevoegen. Denk hierbij aan de e-mailadressen van je klanten en aanmeldingen op je nieuwsbrief.

Als je een nieuwe lijst wilt maken, ga je naar het gedeelte Lijsten (Lists) van je account en klik je op ‘Nieuwe lijst toevoegen’ danwel ‘Create New List’. In het venster geef je een naam op van de lijst, typ je de bedrijfsnaam, het adres, de URL waarvoor de lijst is en een reminder voor je contactpersonen waarom je contact met hen opneemt. Wanneer je klaar bent, klik je op “Create List.

Contacten toevoegen aan lijsten

Nadat je jouw lijst hebt gemaakt, kun je contacten toevoegen. Contacten kunnen op een aantal manieren worden toegevoegd aan je lijst, waaronder .CSV upload, handmatig toevoegen een per keer, of door middel van integraties met andere services.

Een van de meest populaire methoden om contacten toe te voegen, is via een .CSV-import. Als je je bestand wilt importeren, ga je naar de pagina Contacten in het hoofdmenu en klikt je op de knop ‘Importeren’ rechtsboven in je scherm. Klik op de volgende pagina op ‘Import from file’. Selecteer het bestand dat je wilt uploaden en verwijs de velden in je bestand naar de velden in je lijst.

Je hebt ook de mogelijkheid om je contacten te kopiëren en plakken of je kunt je account integreren met een app van derden om een automatische invoer uit te voeren.

Je campagne opzetten

Zodra je je lijst hebt aangemaakt, ben je klaar om je campagne te maken. Om te beginnen klik je op het tabblad Campagnes boven in het hoofdmenu en klik je op de knop ‘Nieuwe campagne’ of ‘New Campaign’.

In dit voorbeeld zullen we het campagnetype “Standaard” gebruiken. Met het campagne type ‘Standaard’ kun je direct een bericht naar je contactpersonen verzenden of je kunt ervoor kiezen om de campagne voor een toekomstige datum te plannen. Selecteer de ‘Standaard’ campagne, geef je campagne een naam en klik op ‘Volgende’ rechts boven in het scherm.

Je kunt ook kiezen uit Auto Responder, Split Testing, RSS Triggered of Date-based.

Selecteer je lijst

Kies vervolgens de lijst waar je je campagne naar wilt verzenden. Je kunt ervoor kiezen om je e-mailcampagne naar een lijst of meerdere lijsten te verzenden. Klik op het selectievakje naast de lijstnaam om de lijst te selecteren. Het aantal contactpersonen rechts toont je hoeveel actieve contacten momenteel in die lijst staan.

Je hebt ook de mogelijkheid om je e-mailcampagne naar een segment van een of meer van uw lijsten te verzenden. Houd er rekening mee dat je naar een segment per keer kunt verzenden. Om een ​​segment te maken, selecteert je eerst je lijst. Zodra je dat doet, zie je een link “Segment Selected List(s)” bovenaan het lijstvak.

Klik op de link “Segment Selected List(s)” en een dropdown box verschijnt met segmenten (als je deze al hebt gemaakt). Je kunt ook kiezen om een ​​nieuw segment aan te maken door op “Nieuw segment maken” te klikken.

Een formaat kiezen

Nadat je je lijst(en) hebt geselecteerd, selecteer dan een template voor je campagne. Ons systeem biedt twee verschillende soorten sjablonen:

‘Pre-designed templates’ die je zelf kunt aanpassen gebruik makend van onze drag and drop editor.

‘Build from Scratch’ waarmee je je eigen aangepaste sjabloon kunt maken met behulp van onze drag-and-drop editor.

Je kunt ook een reeds verstuurde campagne kiezen om te gebruiken als basis voor je nieuwe campagne. Dit zou een goede optie zijn als je een recente campagne wilt hergebruiken en slechts bepaalde elementen wilt wijzigen.

Voor dit voorbeeld gaan we een Designer sjabloon gebruiken. Beweeg je muis over een ontwerpsjabloon naar keuze en klik op de knop “Gebruik dit ontwerp”. Voer in het venster een onderwerpregel in en klik op Doorgaan. De onderwerpregel kan later worden gewijzigd. Voor dit voorbeeld gebruiken we het vooraf ontworpen sjabloon genaamd ‘Shopping’.

Je sjabloon aanpassen en je onderwerpregel bijwerken

In de volgende stap van het campagne creatieproces kun je de inhoud en de indeling van het door jouw gekozen sjabloon wijzigen door inhoudblokken van de zijbalk naar je campagne te slepen en te laten vallen.

Je kunt ook een inhoudsblok formatteren door lijnhoogte, achtergrondkleur, padding en meer aan te passen via ‘Opties’. Als je deze functie wilt gebruiken, klik je op een inhoudsblok dat je wilt wijzigen en rechts van het scherm, waar de functie ‘Opties’ verschijnt.

Je kunt op de ontwerppagina van je campagne ook de onderwerpregel bijwerken. Als je je onderwerpregel wilt bijwerken, klik je op het radar-pictogram rechtsboven in je scherm. Zodra je op dat icoon klikt, verschijnt er een venster waar je je onderwerpregel, de naam en het e-mailadres kan bijwerken. Je kunt hier ook een test van je campagne verzenden.

Overzicht van de campagneoverzicht

Wanneer je de e-mail hebt afgerond, klik je op “Volgende” om naar de Overzichtpagina te gaan.

De Campagneoverzicht pagina gebruik je om de verzending van je campagne op te stellen. Op deze pagina kun je:

  • de onderwerpregel en afzenderinformatie controleren
  • de lijst dan wel het segement controleren waar de campagne naar verstuurd moet worden
  • de extra statistieken selecteren die gevolgd moeten worden
  • de verzending inplannen of direct de verzending starten
  • een test email versturen
  • een voorbeeld van je campagne bekijken
  • de resultaten van de spamcontrole bekijken

Bij de Spam check wil je het resultaat “Passed” zien. Als er toch een melding van een spam risico wordt gegeven, kun je het probleem in de campagne nog voor de verzending oplossen. Alles anders dan ‘Passed’ geeft aan dat er een probleem is waardoor je campagne mogelijk niet de inbox van je abonnee kan bereiken.

Wanneer je klaar bent om je e-mail te verzenden / plannen, klik je op de knop ‘Stuur nu’ rechtsboven in uw scherm. Je wordt dan gevraagd je zending te bevestigen met een optie om te annuleren.

Als je ervoor kiest om je campagne op een toekomstige datum te verzenden, verschijnt het onder “Gepland” op het scherm van het campagneoverzicht.