Wat is Marketing Automation?

In dit artikel lees je wat Marketing Automatisering is, wat het voor je bedrijf kan doen en hoe het werkt om je te helpen schaalbare groei te behalen.

Bij Marketing Automatisering wordt gebruik van technologie om zodoende je marketing strategie continue uit te voeren. Bij dit proces kun je zoveel menselijke interactie toevoegen als je zelf wenst.

Met de juiste inrichting van technologie en processen kun je je marketinginspanningen nu van één-op-één verschuiven naar één-op-velen. Je kunt dit vergelijken met de kassa in een supermarkt. Voordat de zelfscan kassa bestond, moest elke klant langs een bemande kassa. Nu bestaan bij veel supermarkten de zelfscan kassa. Eén kassier kan hierdoor meerdere zelfscankassa’s overzien.

Ook bij Marketing Automatisering is het doel om menselijke prestaties te optimalieren door gebruik te maken van technologie.

Wat doet Marketing Automatisering?

Hierboven hebben we uitgelegd wat Marketing automatisering is. Laten we nu eens kijken wat het doet voor je bedrijf.

Er zijn drie primaire functies van marketing automation:

  1. Lead Generation. Het genereren van leads is het proces van het omzetten van mensen die niet of nauwelijks bekend zijn met je bedrijf naar geïnteresseerde leads. Dit is voor veel bedrijven een tijdrovend proces, maar met de inzet van de juiste technologie kan lead generatie een automatisch proces worden.
  2. Engagement. Marketing automatiseringen zorgen voor meer betrokkenheid van je leads met je bedrijf. Uiteraard met als doel om de leads om te zetten naar klanten. Bovendien verhoogt het ook de betrokkenheid van je huidige klanten met als doel klantbehoud en up- / cross sell van je producten.
  3. Closen. De belangrijkste functie van marketing automation is het sluiten van de deal.

 

Hoe werkt Marketing Automatisering?

Een bedrijf aangewakkerd door marketing automation kan worden uitgelegd als een systeem dat vergelijkbaar is met dat van een auto: Een samenstel van onafhankelijke delen die samenwerken om een ​​gemeenschappelijk doel-om verder te gaan bereiken.

Denk aan uw bedrijf als een voertuig vervoeren van passagiers (uw klanten) op een reis Als uw auto gaat om uw passagiers te vervoeren, zal het de volgende onderdelen en middelen nodig:

Hoe werkt Marketing Automatisering?

Een bedrijf die gebruik maakt van Marketing Automation kun je vergelijken met een auto: het samenspel van onafhankelijke delen die samenwerken met één ​​gemeenschappelijk doel – vooruitgang.

Zie je bedrijf als een auto die passagiers (je klanten) vervoert tijdens een reis.  Wanneer je met je auto passagiers vervoert, heeft het de volgende onderdelen/ middelen nodig:

Een bestuurder (dat ben jij) – Het begint allemaal met je visie voor je bedrijf Als je niet zeker weet wat dat is, stel je dan de vragen:

  1. Wie wil je dienen?
  2. Welke impact wil je dat je bedrijf heeft op de wereld?

Zoals een bestuurder ben jij verantwoordelijk voor de navigatie, oftewel het positioneren van je bedrijf voor de voorwaartse beweging in de gewenste richting en het maken van aanpassingen indien nodig.

Een motor (automatisering) – Net als de motor van een voertuig, is een automatisering de centrale verwerkingseenheid van je gehele systeem. Alle andere onderdelen communiceren met en door middel van deze automatisering, hierbij ontvang je van diverse kanten input om vervolgens een ​​gewenste uitvoer te produceren. Je richt je hierbij dus volledig op de input.

Olie (de processen) – Een motor is gewoon een groot stuk metaal die olie nodig heeft om daadwerkelijk zijn werk te kunnen doen. Dit geldt eveneens voor Marketing Automation. Zonder helder beschreven processen (de olie) kan een automation niet goed werken.

De carrosserie (het kader) – Het kader is de onderliggende structuur van je gehele systeem. Hiermee implementeer je je standaard processen, het creëert beweging in de output van je automatisering (de motor). Simpel gezegd, het kader zorgt er voor dat je dingen gedaan krijgt.

Brandstof (je marketing strategie) – Je marketing strategie dient als brandstof dat systeem nodig heeft om vooruit te komen. Het bepaalt ook de beste type gereedschappen (of, de beste soort brandstof) voor de reis. Als je geen strategie hebt, heb je ook geen richting.

Het dashboard (de analytics) – Net zoals het dashboard van je auto, geven de statsitieken inzicht in hoe goed je bedrijf het doet (of hoe de reis verloopt). Heeft de auto genoeg brandstof? Reizen we niet te snel? Eventuele aanpassingen of optimalisaties die je in je bedrijf doorvoert moeten altijd worden ondersteund met gegevens. In plaats te vertrekken en vreemden de weg te vragen, laat je je leiden door je dashboard.

De autosleutel (heldere communicatie) – Mensen zullen plaats moeten nemen op de passagiersstoel (dwz worden toegevoegd aan je contact database). Pas als ze zitten kan de reis van je lead of klant beginnen. Het is de helderheid van je communicatie die fungeert als de sleutel. Hiermee verstrek je de specifieke informatie en geef je instructies aan je contacten die zij nodig hebben om hun reis (customer journey) te vervolgen.

De distributieriem (je timing) – Ten slotte, zeer belangrijk, is je timing. Een slippende distributieriem in je auto kan er voor zorgen dat je motor niet meer functioneert. Dit geldt ook voor de timing binnen je automatisering. Wanneer de timing van je automatisering niet goed is ingesteld, kan dit terug te zien zijn in de resultaten. Naast dat je communicatie helder moet zijn, zul je ook de juiste boodschap naar de juiste contactpersoon op het juiste moment moeten overbrengen.

Marketing Automatisering is dus het proces om je marketing strategie continue uit te voeren door middel van de inzet van technologie. Het automatiseren van je lead generation, lead en customer engagement en deal closing, stelt je in staat beter te communiceren met je contacten.